<

Имунната ни система през всeки етап от живота

Докато първите 1000 дни след зачеването се считат за най-важни за полагане основите на здрава имунна система, тя продължава да съзрява и да се променя през целия ни живот. От детството през юношеството, до зряла и напреднала възраст, имунната ни функция варира в зависимост от много фактори. И въпреки това, има много начини, чрез които да подкрепим цялото си семейство и нашата имунна система.

Детство

Ние се раждаме с незряла имунна система, която започва да се развива и нараства експоненциално през първите три години от живота. След това децата тръгват на детска градина или преминават в предучилищна възраст. През този период те се сблъскват с изцяло нов свят от хора, предмети, преживявания и разбира се, микроби. Тъй като това е период, който минава под знаменателя на множество близки контакти с други деца, той представлява голям тест за тяхната имунна система. В същото време разнообразието на чревната  микробиота започва да се забавя в сравнение с първите три години от детското развитие (макар все още да не е достигнало своя максимум). Това означава, че средният брой нежелани събития, които могат да възникнат, може да се увеличи, тъй като бактериите в червата работят за обучаване на имунната система, как тя да се пребори с нови външни агенти. Разбира се, сред основните препоръки, които можете да следвате вие в този период, са да научите децата редовно да си мият ръцете (да спазват добра лична хигиена) и да ги оставите вкъщи, когато са болни. При всяко ново събитие имунологичната памет на детето се развива, научава малко повече, допринасяйки за здрава имунна система в бъдеще.

Възрастни

С навлизането в така наречената зряла възраст, ние вече сме изградили богат набор от имунни клетки от предишните години, като те ще продължат да се развиват дори след като спрем да растем.

В този период съставът на имунните клетки ще се различава значително при отделните индивиди, повлиян от генетични фактори, предишни заболявания, както и от начина на живот. Разнообразието на чревната ни микробиота, развито по време на детството, обикновено остава относително стабилно през цялата зрялост. Но това далеч не означава, че нашият имунитет вече е непробиваем. Нашият адаптивен имунен отговор продължава да се развива през целия живот. В същото време неблагоприятните събития (болест, прием на антибиотици) и начинът на живот (стрес, хранителен режим, спортна (физическа активност) засягат нашата чревна микробиота и от своя страна могат да повлияят имунната ни система. Например в нашето съвременно общество, работата на много възрастни включва седене на бюро в продължение на осем или повече часа на ден. Това може да доведе до намаляване на физическата активност и повишени нива на стрес, което от своя страна да потисне имунния отговор. В резултат на това, нашият съзнателен избор може да засили имунната система и да окаже положително влияние върху нашето общо здраве.

 

Напреднала възраст

Както много от системите в нашия организъм, нашата имунна система започва да се забавя с напредването на възрастта, излагайки ни на по-голям риск. Промените в разнообразието на чревната микробиота могат да повлияят на комуникацията между отделните имунни клетки, които са били обучавани с години. Някои проучвания показват, че имунологичната памет започва да избледнява, възпрепятствайки ефективността на придобития имунитет, който сме изградили. Това затруднява способността на организма да се бори с външни агенти, които вече е срещал в миналото. Нашият вроден имунитет също се повлиява, както се променя и кожата ни и броят на имунните клетки на първи отговор започва да намалява. Тези комбинирани фактори могат да направят хората в напреднала възраст по-податливи на външни влияния и да увеличат риска от нежелани събития. Те могат да бъдат засилени от по-чест прием на антибиотици, намалена физическа активност, промени в циклите на съня, както и небалансираното хранене (способността на организма да усвоява определени хранителни вещества също намалява с годините). Именно затова е още по-важно да се грижим за чревната микробиота и да поддържаме имунната система с напредване на възрастта.

 

Подкрепа на имунната система през целия жизнен цикъл

Независимо, дали става дума за Вашите деца, за Вас лично или за по-възрастни роднини, има много начини, чрез които можете да подкрепите имунната система през целия си живот.

Балансирана диета

Имунната система има нужда от много витамини и минерали, за да може да работи правилно. Подсигуряването на балансирана храна за всички членове на семейството и набавянето на разнообразни сезонни плодове и зеленчуци, ще им помогне да получат много от хранителните вещества, които са им необходими за тяхното общо здраве. Пълнозърнестите храни също са важни, защото осигуряват фибри, които са полезни за храносмилането.

Храната, с която се храним, е пряко свързана с чревната ни микробиота, така че колкото по-разнообразна и балансирана е нашата диета, толкова по-добри са условията за микробиотата.

 

Контрол на стреса 

В днешното забързано време не само възрастните страдат от стрес, който оказва влияние на тяхното ежедневие – той може да засегне цялото семейство. Хормоните, които се освобождават като част от реакцията към стреса, могат да повлияят имунната функция, особено когато стресът продължава по-продължително време. Как да се справите?

  • Редовни физически упражнения
  • Осигурете си достатъчно почивки през деня
  • Стремете се да организирате семейните активности далеч от мобилни устройства и екрани
  • Изпробвайте заедно някои практики, като медитация и йога

Вече има налични много възможности, подходящи за всички възрасти!

Хигиена

Поддържането на добра лична хигиена е изключително важно. Разбира се, без да се злоупотребява с дезинфектанти или агресивни почистващи продукти. Това ще предпази Вас и Вашето семейство от външни агенти, като същевременно ще даде възможност на Вашата имунна система да изгради своята имунологична памет.

Примери за здравословни хигиенни навици в семейството:

  • не споделяйте едни и същи кърпи или прибори за хранене
  • мийте редовно ръцете си със сапун и вода, особено когато се прибирате у дома от обществени места (Дезинфектантите трябва да бъдат запазени за онези моменти, когато нямате начин да си измиете ръцете.)

Чист въздух и упражнения

Прекарването на активно време на открито е чудесен начин да поддържате организма си здрав и да се наслаждавате на активно време за цялото семейство. Разбира се, това не означава, че трябва да бягате маратон; всъщност прекомерното физическо натоварване би могло да окаже допълнителен натиск върху организма, повлиявайки имунната система.

Разхождайте се със семейството си в парка или планината или покарайте колело. През лятото тези активности ще осигурят на Вашия организъм необходимото количество витамин D.

Сън

През целия ни живот количеството сън, от което се нуждаем, се променя в зависимост от много различни фактори. Достатъчното време за сън е от съществено значение за поддържането на способността на организма да се възстановява и да остане в добро здраве. Независимо от възрастта, установяването и поддържането на здравословен режим на сън може да спомогне за максимално усвояване и придобиване на ползи от съня, който получавате.

Как да го постигнете?

  • лягане навреме
  • ограничено време пред екран преди и по време на лягане
  • затъмняване на помещението
  • осигуряване на свеж въздух в стаята за сън (но не и на студено)

Млечно-кисели бактерии

Доказано е, че добавките, съдържащи млечно-кисели бактерии, допълват и балансират чревната микрофлора. Те допълват микробиотата в червата, те са дома на 80% от нашите имунни клетки, които играят съществена роля в защитната система на нашия организъм. Бактерият, използван в продуктите на BioGaia® - Lactobacillus Reuteri, е един от най-широко проучените щамове в света. Неговата безопасност и добра поносимост са доказани в редица клинични проучвания, проведени при хора от всички възрасти. Това го прави подходяща добавка към балансираната диета за цялото семейство. Независимо дали става въпрос за капки BioGaia® с неутрален вкус или таблетки за дъвчене BioGaia® с плодов вкус, Вие можете да зарадвате коремчетата на Вашето семейство само с една доза на ден.

Витамин D

Според последни проучвания се оказва, че витамин D играе много по-важна роля за имунната функция, отколкото се смяташе досега. Количеството витамин D, което организмът ни може да произведе сам, зависи от различни фактори - климат, продължителност на излагане на слънце, тип кожа, цвят и възраст. Последното играе съществена роля, тъй като способността на нашия организъм да усвоява хранителни вещества намалява с напредването на възрастта. Препоръчителният дневен прием също варира през целия ни живот. Докато за бебета се препоръчват 10-15 микрограма на ден, а за деца и възрастни (1-70 години) се изискват 15-50 микрограма на ден (в зависимост от телесното тегло и приема на витамин D), това достига до 50-100 микрограма при пациенти над 75 години*

Тъй като природните източници не винаги се намират лесно, набавянето на витамина като добавка може да бъде полезно и много лесно приложимо. Таблетките за дъвчене BioGaia® Витамин D осигуряват препоръчителната дневна доза за малки и големи – така, че можете да покриете нуждите на цялото семейство!

*Въз основа на препоръките на Медицинския институт САЩ/ Канада.

posts_form

<

Имунната ни система през всeки етап от живота

Докато първите 1000 дни след зачеването се считат за най-важни за полагане основите на здрава имунна система, тя продължава да съзрява и да се променя през целия ни живот. От детството през юношеството, до зряла и напреднала възраст, имунната ни функция варира в зависимост от много фактори. И въпреки това, има много начини, чрез които да подкрепим цялото си семейство и нашата имунна система.

Детство

Ние се раждаме с незряла имунна система, която започва да се развива и нараства експоненциално през първите три години от живота. След това децата тръгват на детска градина или преминават в предучилищна възраст. През този период те се сблъскват с изцяло нов свят от хора, предмети, преживявания и разбира се, микроби. Тъй като това е период, който минава под знаменателя на множество близки контакти с други деца, той представлява голям тест за тяхната имунна система. В същото време разнообразието на чревната  микробиота започва да се забавя в сравнение с първите три години от детското развитие (макар все още да не е достигнало своя максимум). Това означава, че средният брой нежелани събития, които могат да възникнат, може да се увеличи, тъй като бактериите в червата работят за обучаване на имунната система, как тя да се пребори с нови външни агенти. Разбира се, сред основните препоръки, които можете да следвате вие в този период, са да научите децата редовно да си мият ръцете (да спазват добра лична хигиена) и да ги оставите вкъщи, когато са болни. При всяко ново събитие имунологичната памет на детето се развива, научава малко повече, допринасяйки за здрава имунна система в бъдеще.

Възрастни

С навлизането в така наречената зряла възраст, ние вече сме изградили богат набор от имунни клетки от предишните години, като те ще продължат да се развиват дори след като спрем да растем.

В този период съставът на имунните клетки ще се различава значително при отделните индивиди, повлиян от генетични фактори, предишни заболявания, както и от начина на живот. Разнообразието на чревната ни микробиота, развито по време на детството, обикновено остава относително стабилно през цялата зрялост. Но това далеч не означава, че нашият имунитет вече е непробиваем. Нашият адаптивен имунен отговор продължава да се развива през целия живот. В същото време неблагоприятните събития (болест, прием на антибиотици) и начинът на живот (стрес, хранителен режим, спортна (физическа активност) засягат нашата чревна микробиота и от своя страна могат да повлияят имунната ни система. Например в нашето съвременно общество, работата на много възрастни включва седене на бюро в продължение на осем или повече часа на ден. Това може да доведе до намаляване на физическата активност и повишени нива на стрес, което от своя страна да потисне имунния отговор. В резултат на това, нашият съзнателен избор може да засили имунната система и да окаже положително влияние върху нашето общо здраве.

 

Напреднала възраст

Както много от системите в нашия организъм, нашата имунна система започва да се забавя с напредването на възрастта, излагайки ни на по-голям риск. Промените в разнообразието на чревната микробиота могат да повлияят на комуникацията между отделните имунни клетки, които са били обучавани с години. Някои проучвания показват, че имунологичната памет започва да избледнява, възпрепятствайки ефективността на придобития имунитет, който сме изградили. Това затруднява способността на организма да се бори с външни агенти, които вече е срещал в миналото. Нашият вроден имунитет също се повлиява, както се променя и кожата ни и броят на имунните клетки на първи отговор започва да намалява. Тези комбинирани фактори могат да направят хората в напреднала възраст по-податливи на външни влияния и да увеличат риска от нежелани събития. Те могат да бъдат засилени от по-чест прием на антибиотици, намалена физическа активност, промени в циклите на съня, както и небалансираното хранене (способността на организма да усвоява определени хранителни вещества също намалява с годините). Именно затова е още по-важно да се грижим за чревната микробиота и да поддържаме имунната система с напредване на възрастта.

 

Подкрепа на имунната система през целия жизнен цикъл

Независимо, дали става дума за Вашите деца, за Вас лично или за по-възрастни роднини, има много начини, чрез които можете да подкрепите имунната система през целия си живот.

Балансирана диета

Имунната система има нужда от много витамини и минерали, за да може да работи правилно. Подсигуряването на балансирана храна за всички членове на семейството и набавянето на разнообразни сезонни плодове и зеленчуци, ще им помогне да получат много от хранителните вещества, които са им необходими за тяхното общо здраве. Пълнозърнестите храни също са важни, защото осигуряват фибри, които са полезни за храносмилането.

Храната, с която се храним, е пряко свързана с чревната ни микробиота, така че колкото по-разнообразна и балансирана е нашата диета, толкова по-добри са условията за микробиотата.

 

Контрол на стреса 

В днешното забързано време не само възрастните страдат от стрес, който оказва влияние на тяхното ежедневие – той може да засегне цялото семейство. Хормоните, които се освобождават като част от реакцията към стреса, могат да повлияят имунната функция, особено когато стресът продължава по-продължително време. Как да се справите?

  • Редовни физически упражнения
  • Осигурете си достатъчно почивки през деня
  • Стремете се да организирате семейните активности далеч от мобилни устройства и екрани
  • Изпробвайте заедно някои практики, като медитация и йога

Вече има налични много възможности, подходящи за всички възрасти!

Хигиена

Поддържането на добра лична хигиена е изключително важно. Разбира се, без да се злоупотребява с дезинфектанти или агресивни почистващи продукти. Това ще предпази Вас и Вашето семейство от външни агенти, като същевременно ще даде възможност на Вашата имунна система да изгради своята имунологична памет.

Примери за здравословни хигиенни навици в семейството:

  • не споделяйте едни и същи кърпи или прибори за хранене
  • мийте редовно ръцете си със сапун и вода, особено когато се прибирате у дома от обществени места (Дезинфектантите трябва да бъдат запазени за онези моменти, когато нямате начин да си измиете ръцете.)

Чист въздух и упражнения

Прекарването на активно време на открито е чудесен начин да поддържате организма си здрав и да се наслаждавате на активно време за цялото семейство. Разбира се, това не означава, че трябва да бягате маратон; всъщност прекомерното физическо натоварване би могло да окаже допълнителен натиск върху организма, повлиявайки имунната система.

Разхождайте се със семейството си в парка или планината или покарайте колело. През лятото тези активности ще осигурят на Вашия организъм необходимото количество витамин D.

Сън

През целия ни живот количеството сън, от което се нуждаем, се променя в зависимост от много различни фактори. Достатъчното време за сън е от съществено значение за поддържането на способността на организма да се възстановява и да остане в добро здраве. Независимо от възрастта, установяването и поддържането на здравословен режим на сън може да спомогне за максимално усвояване и придобиване на ползи от съня, който получавате.

Как да го постигнете?

  • лягане навреме
  • ограничено време пред екран преди и по време на лягане
  • затъмняване на помещението
  • осигуряване на свеж въздух в стаята за сън (но не и на студено)

Млечно-кисели бактерии

Доказано е, че добавките, съдържащи млечно-кисели бактерии, допълват и балансират чревната микрофлора. Те допълват микробиотата в червата, те са дома на 80% от нашите имунни клетки, които играят съществена роля в защитната система на нашия организъм. Бактерият, използван в продуктите на BioGaia® - Lactobacillus Reuteri, е един от най-широко проучените щамове в света. Неговата безопасност и добра поносимост са доказани в редица клинични проучвания, проведени при хора от всички възрасти. Това го прави подходяща добавка към балансираната диета за цялото семейство. Независимо дали става въпрос за капки BioGaia® с неутрален вкус или таблетки за дъвчене BioGaia® с плодов вкус, Вие можете да зарадвате коремчетата на Вашето семейство само с една доза на ден.

Витамин D

Според последни проучвания се оказва, че витамин D играе много по-важна роля за имунната функция, отколкото се смяташе досега. Количеството витамин D, което организмът ни може да произведе сам, зависи от различни фактори - климат, продължителност на излагане на слънце, тип кожа, цвят и възраст. Последното играе съществена роля, тъй като способността на нашия организъм да усвоява хранителни вещества намалява с напредването на възрастта. Препоръчителният дневен прием също варира през целия ни живот. Докато за бебета се препоръчват 10-15 микрограма на ден, а за деца и възрастни (1-70 години) се изискват 15-50 микрограма на ден (в зависимост от телесното тегло и приема на витамин D), това достига до 50-100 микрограма при пациенти над 75 години*

Тъй като природните източници не винаги се намират лесно, набавянето на витамина като добавка може да бъде полезно и много лесно приложимо. Таблетките за дъвчене BioGaia® Витамин D осигуряват препоръчителната дневна доза за малки и големи – така, че можете да покриете нуждите на цялото семейство!

*Въз основа на препоръките на Медицинския институт САЩ/ Канада.

posts_form

Уведомяваме Ви, че уебсайтът използва бисквитки. Продължете да разглеждате нашата страница, ако сте съгласни с използването на бисквитки. При нужда от повече информация или ако не желаете да се използват бисквитки по време на Вашето посещение, моля прочетете повече в Правилата за използване на бисквитки.
OK